هوای کوهدشت و نقشه های اتوآپدیت هواشناسی

هوای کوهدشت و نقشه های اتوآپدیت هواشناسی

هواشناسی(اگر برخی از نقشه ها قابل مشاهده نبود برای مشاهده و به روز شده آنها صفحه را رفرش کنید)
هوای کوهدشت و نقشه های اتوآپدیت هواشناسی

هوای کوهدشت و نقشه های اتوآپدیت هواشناسی

هواشناسی(اگر برخی از نقشه ها قابل مشاهده نبود برای مشاهده و به روز شده آنها صفحه را رفرش کنید)

اطلاعیه شماره 101 دوشنبه مورخ 95/09/29

 پیرو اطلاعیه شماره 100 مورخ95/9/28 تا اواخر وقت امروز در شمال غرب و غرب کشور بارش برف  قطع می شود. روز سه شنبه در جنوب غرب، غرب، نواحی مرکزی، دامنه های جنوبی البرز و بتدریج شمال شرق کشور بارش برف و باران گاهی وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود. همچنین در بعدازظهر سه شنبه در مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد  شدید رخ خواهد داد. شایان ذکر است توده هوای سرد تا روزهای پایانی هفته در مناطق شمالی کشور ماندگار خواهد بود. بر این اساس وضع هوای مناطق فوق به شرح زیر پیش بینی می شود:
دوشنبه 95/9/29: تا اوایل امشب  بارش برف در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،کردستان، زنجان و غرب کرمانشاه .
سه شنبه 95/9/30:  بارش برف و باران در استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شرق و شمال خوزستان، لرستان، ایلام، شمال بوشهر و شمال غرب فارس، مرکزی، اصفهان، قزوین، البرز و تهران و بتدریج سمنان.
چهارشنبه 95/10/01: بارش برف در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی.
از اواخر سه شنبه غرب خلیج فارس و بتدریج در روز چهارشنبه بخشهای مرکزی و شرقی آن مواج خواهد شد. توده هوای به نسبت سرد تا روزهای پایانی هفته برروی کشور (به ویژه نیمه شمالی) ماندگار خواهد بود. براین اساس موارد زیر توصیه می شود:  
1- همراه داشتن تجهیزات زمستانه برای گذر از جاده های کوهستانی البرز و زاگرس به سبب بارش برف.
2- مدیریت انتقال و مصرف سوخت و انرژی در نوار شمالی کشور بویژه از چهارشنبه تا آخر هفته جاری به سبب ماندگاری هوای سرد.
3- اجتناب از تردد قایقهای کوچک ماهیگیری و تفریحی در خلیج فارس

اخطاریه شماره 62 سه شنبه مورخ 95/09/23

پیرو اطلاعیه شماره 97 دوشنبه مورخ 09/22/ 95، از بعد از ظهر چهارشنبه با ورود یک سامانه بارشی به کشور در شمال غرب، غرب و بخشهایی از جنوب غرب، سواحل غربی خزر و زاگرس مرکزی بارش باران گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نقاط سرد سیر و ارتفاعات بارش برف پیش بینی می شود. گستره بارش تا صبح پنجشنبه به دامنه جنوبی البزر غربی و طی پنجشنبه سواحل مرکزی و شرقی خزر، دامنه های البرز مرکزی و شرقی و برخی نقاط شمال شرق را نیز در بر می گیرد و ضمن اینکه بارش در نوار شمالی تشدید می شود. بتدریج کاهش دما در نیمه شمالی از پنجشنبه تا  جمعه (بین 5 تا 10 درجه) رخ می دهد. بر این اساس پیش بینی وضع هوای کشور طی چهارشنبه و پنجشنبه به شرح زیر است: 
چهارشنبه 95/9/24:  بارش برف و باران و وزش باد شدید در آذربایجان غربی و شرقی، غرب کردستان و بارش باران درگیلان و غرب مازندران.
پنجشنبه 95/9/25: بارش برف و وزش باد شدید در آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، زنجان، چهارمحال بختیاری و بارش برف و باران و وزش باد در گیلان، مازندران و بارش برف و باران و وزش باد شدید، جنوب لرستان، شمال غرب خوزستان و رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید در کهکیلویه و بویر احمد. همچنین وزش باد شدید برای پاره ای از مناطق غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه های جنوبی البرز، شرق و  شمال شرق کشور پیش بینی می شود. 
از چهارشنبه شب و طی روز پنج شنبه مه غلیظ، بارش برف و کولاک بویژه در جاده های کوهستانی مناطق شمال غرب، غرب، دامنه های البرز، دامنه های زاگرس مرکزی موجب لغزندگی جاده، محدودیت دید و اختلال در تردد جاده ای خواهد شد.
 همچنین با توجه به افزایش سرعت وزش باد، از پنج شنبه شب تا جمعه دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود و پیش بینی می شود ارتفاع موج در مناطق نزدیک ساحل حدود 1 تا 2 متر برسد.
  بر این اساس با پیش بینی شرائط فوق توصیه می شود جهت کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود از جمله:
1- همراه داشتن تجهیزات زمستانه برای گذر از جاده های کوهستانی البرز به سبب کولاک و برف.
2- مدیریت انتقال و مصرف سوخت و انرژی در نوار شمالی کشور از  پنجشنبه تا  جمعه به سبب افت دما.
3- اجتناب از تردد قایقهای کوچک ماهیگیری در مدت طوفانی بودن دریا.    
         

اخطاریه شماره 58 سه شنبه مورخ 95/09/09

تحلیل الگوهای پیش یابی هواشناسی بیانگر ورود سامانه بارشی از اواخر وقت چهارشنبه به نوار غربی کشور است که تا روز جمعه دامنه فعالیت آن به دامنه های زاگرس، نواحی مرکزی و دامنه های جنوبی البرز نیز گسترش خواهد یافت. پیامد فعالیت این سامانه بارش باران، رگبار باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیلها و بالا آمدن رودخانه ها به شرح زیر خواهد بود:

ازاواخر وقت چهارشنبه 95/9/10: بارش باران و در مناطق مرتفع برف گاهی با وزش باد شدید در غرب کردستان، جنوب آذر بایجان غربی و کرمانشاه 

پنج شنبه 95/9/11: بارش باران همراه با رگبار ورعدوبرق و وزش باد شدید در استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان (بویژه شمال و شرق استان)، لرستان، مرکزی و جنوب آذر بایجان غربی که در مناطق مرتفع در کردستان و آذربایجان غربی با بارش برف خواهد بود و از بعد از ظهر بارش باران گاهی با رگبار ورعد و برق در دامنه های البرز در استانهای زنجان، جنوب آذربایجان شرقی، همدان، قزوین، البرز و تهران .

جمعه 95/9/12: بارش باران همراه با رگبار ورعدوبرق و وزش باد شدید در استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان (بویژه شمال و شرق استان)، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شمال غرب فارس، غرب اصفهان، مرکزی و جنوب آذر بایجان غربی که در مناطق مرتفع در کردستان و آذربایجان غربی با بارش برف خواهد بود. بارش باران گاهی با رگبار ورعد و برق در استانهای زنجان، جنوب آذربایجان شرقی، همدان، قزوین، البرز و تهران .

به سبب بارش شدید همراه با رگبار و رعدوبرق، آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیلها و رودخانه ها در روزهای پنجشنبه و جمعه در مناطق یاد شده بویژه در جنوب غرب و غرب کشور پیش بینی میشود. همچنین احتمال وقوع تگرگ در استانهای واقع در دامنه های زاگرس وجود دارد. بر این اساس توصیه میشود اقدامات لازم به شرح زیر بعمل آید:

1) بکارگیری تمهیدات لازم در حمل و نقل و تردد در جاده ها به سبب بارش و رگبار ورعد وبرق.

2) به سبب احتمال قابل توجه وقوع صاعقه و تگرگ، از تردد در مناطق کوهستانی در غرب و جنوب غرب کشور اجتناب شود و یا با احتیاط لازم انجام گردد.

3) از برپایی چادر در رود دره ها، مسیلها و حاشیه رودخانه ها خودداری شود. 

شایان ذکر است تغییرات احتمالی در اطلاعیه و هشدارهای بعدی به اطلاع خواهد رسید.

بارندگی ها در راه غرب کشور

از بعد از ظهر چهارشنبه سامانه بارشی از غرب وارد کشور میشود و بتدریج دامنه فعالیت آن به شرح زیرمناطق مرکزی کشور و تهران را نیز در بر خواهد گرفت.

بر اساس تحلیل مدلهای عددی، منشاء توده هوای بارشی آتی از شرق مدیترانه و شمال آفریقا است و دمای هوای بطور نسبی گرم بوده و موجب گرمایش نسبی هوا قبل از شروع بارش میشود.

 بارندگی غالبا به شکل باران پیش بینی میشود که بتدریج با سرمایش نسبی حین بارش در ارتفاعات بارش بصورت برف و در جنوب غرب و غرب کشور همراه با رگبار و رعدو برق پیش بینی میشود.

بر این اساس، در استانهای مختلف کشور تاثیرات سامانه فوق به شرح زیر پیش بینی میشود:

چهارشنبه بعد از ظهر تا جمعه:

بارش باران گاهی با شرایط تندری( وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید) در استانهای کردستان، جنوب آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان بویژه شمال و شرق استان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب فارس. در این مناطق احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه ها وجود دارد و بخصوص در مناطق کوهستانی خطر صاعقه نیز محتمل است.

از پنجشنبه تا جمعه با شدت کمتربارش باران گاهی با رگبار موقت همراه با رعدوبرق، بویژه در دامنه های جنوبی البرز و مناطق کوهستانی مرکزی کشور در استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، غرب اصفهان، البرز و تهران.

با توجه به در پیش بودن تعطیلات در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری، توصیه میشود از اواخر چهارشنبه تا جمعه برای ایمنی و جلوگیری از خسارت، تردد در مناطق یاد شده با برنامه ریزی متناسب، آگاهی از شرائط جوی و بکارگیری احتیاط لازم انجام گردد.